Wednesday 27 April 2011

TAK TUNGGU PERBICARAAN - [Ketegasan @ Penganiayaan]

Muka depan surat khabar Berita Harian hari ini terpampang besar2 TAK TUNGGU PERBICARAAN... ha! apa cite ni.... baca punya baca rupa2nya untuk penjawat awam. Nak tau apa cite baca bawah ni artikel yang di ambil dari Berita Harian Online:

Peguam Negara, JPA teliti pindaan pekeliling tatatertib garis tindakan terhadap penjawat awam tak amanah
PUTRAJAYA: Penjawat awam yang terbabit dalam kegiatan rasuah, penyelewengan serta salah guna kuasa berhadapan tindakan sama ada ditahan gaji, diturun pangkat atau dibuang kerja tanpa menunggu mereka dibicara atau disabitkan kesalahan oleh mahkamah.
 Peruntukan untuk tindakan dalaman itu dicadangkan dalam pindaan Pekeliling Perkhidmatan Awam (Tatatertib) yang sedang diteliti Pejabat Peguam Negara dan Jabatan Perkhidmatan Awam sebagai ganti kepada hukuman ringan seperti amaran bertulis dan lisan sekarang.

Oleh Norfatimah Ahmad
tim@bharian.com.my

Anggapan mula2 aku bila baca ni , kira bagus lah... ini lah bukti ketegasan JPA kepada semua kakitangan awam, dan ini la juga buktinya bawah kerajaan benar2 serius dalam mencegah rasuah dan salah guna kuasa. Tapi dah kalau tak tunggu perbicaraan adakah benar2 orang itu bersalah?????? macamana pulak kalau dianiaya ??? perbuataan ini di rancang???......ehhh!! banyak persoalan boleh timbul ni....


Macamana nak buktikan seseorang itu bersalah kalau tidak dibicarakan.... adakah selama ini kes yang dibicarakan di Mahkamah diatas pertuduhan salah guna kuasa penjawat awam semuanya di dapati bersalah? ermm.....

Bagi pendapat Kapten Mat la.... kalau semasa proses perbicaraan kakitangan awam... seseorang itu digantung daripada tugas : rasanya itu memang sepatutnya.... di bayar gaji pokok tanpa elaun : itu pon masih boleh lg di terima... TETAPI jikalau semasa proses perbicaraan dipotong terus semua gaji...ataupon terus dibuang kerja.. rasanya ini tidak adil kepada tertuduh tersebut. Siapa lagi yang layak menentukan seseorang itu bersalah selain daripada HAKIM.... fikir2kanlah.........

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Info Terkini

keputusan Kemasukan ke UPU boleh di periksa mulai

Tarikh : 06-05-2011 (selepas pukul 12.00tgh)
Melalui laman web:
Klik Sini

Taniah kepada yang berjaya!!... yang tidak janganlah berputus asa.. mungkin rezeki anda di tempat lain.. keputusan kemasukan ke ILJTM juga boleh diperiksa di sini..

Status !YM Kapten Mat... Jom! Chat

Saya Iklankan





Nuff Ads

Main Menu

Anak Kapal Kapten Mat

Social Share!

kongsi cerita Kapten Mat dengan :

--

Pengumuman!!!

Kapten Mat Teropong Buluh Facebook Fan Page`s memerlukan 25 orang untuk menyukainya barulah ia layak menerima "username' nya sendiri. Klik pada butang "Like" @ "Suka" pada FB Fan Page sebagai tanda sokongan anda. Jasa anda semua tidak akan di lupakan..

Penaja Rasmi

Kapten Mat 2011. Powered by Blogger.

Online User

Anda Pengunjung Ke: